دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 3:00:08 AM

دیرزمانی است که اهمیت معدنکاری برای مردمان این سرزمین روشن و قابل لمس است.
یادداشتی به مناسبت آغاز "روایت‌نامه"

فعالیتی که اجداد و نیاکان ما بصورت تجربی و بر اساس شواهد و کارهای پیشینیان خود انجام داده‌اند و ما از آنها با عنوان شدادی و معدنکاری کهن یاد می‌کنیم.

این فعالیت پس از گذشت دوران‌های گوناگون به عصر حاضر رسید و تاریخ مدون ما بجز در موارد معدودی، ورود رسمی دانش زمین‌شناسی و کشف ذخایر معدنی در ایران را به حدود دهه 20 خورشیدی معطوف می‌دارد

در میانه‌ی دهه ٢٠ خورشیدی و با ورود متخصصان و کارشناسان خارجی به سرزمین ایران، اهمیت مطالعات گوناگون زمین‌شناسی با هدف اکتشاف ذخایر معدنی و هیدروکربوری بصورت علمی و همگام با یافته‌های روز دنیا شکل تازه‌ای به خود گرفت و این سرزمین توسط زمین‌شناسان کارآمد ایرانی و خارجی مورد پیمایش علمی قرار گرفت که از آنها به عنوان پیشگامان بررسی‌های زمین‌شناسی و معدنکاری ایران‌زمین نام برده می‌شود.

در سال ١٣٣٨ و با آغازبه کار سازمان زمین‌شناسی کشور به ریاست مهندس نصرالله خادم، نهضت تربیت ایرانیان متخصص در امر زمین‌شناسی و کشف ذخایر معدنی و به تبع آن شروع فعالیتهای معدنکاری نوین در کشور آغاز شد.

طی آن زمان تا کنون، بزرگانی در این سرزمین سرآمد زمین‌شناسان و معدنکاران شدند که در زمانه ما نیز هستند که عمرشان سلامت و افزون باد و عزیزانی نیز از میان ما رفتند که بصورت شایسته نتوانستیم از حضور علمی و تجربی ایشان بهره‌مند شویم و دور روزگار نیز امان نداد.

بنابر آنچه گفته‌شد، برماست تا در دنیای امروز که نیاز به دانش و تجربه در شناخت سرزمین‌مان حرف نخست توسعه و آبادانی را می‌زند، از داشته‌های بزرگان، بینش و تجربه ایشان به صورت شایسته استفاده کرده و با مستندسازی آن در فضایی قابل اطمینان و اثربخش، چراغ راهی مهیا سازیم برای حرکت بهتر در مسیر توسعه بخش زمین‌شناسی و معدنکاری سرزمین ایران.

در پایان و به بهانه آغاز به کار رسانه "روایت‌نامه" که بر انجام این رسالت خوب و شایسته مبادرت ورزیده، موفقیت روزافزون دست‌اندرکاران و تندرستی همگان را از پروردگار بزرگ خواستارم.


علیرضا شهیدی؛ رئیس سازمان زمین شناسی کشور

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین